Mowa bezdźwięczna – przyczyny, skutki, terapia
Mowa bezdźwięczna to zaburzenie artykulacji charakteryzujące się zastępowaniem głosek dźwięcznych ich bezdźwięcznymi odpowiednikami. Problem ten dotyka znaczną część dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a jego przyczyny mogą być różnorodne. Wczesna diagnoza oraz odpowiednio dobrana terapia mają kluczowe znaczenie dla skutecznej pomocy.
W artykule:
Lekarz Online – zawsze przy Tobie, gdziekolwiek jesteś
Czym jest mowa bezdźwięczna i jak ją rozpoznać?
Mowa bezdźwięczna (inaczej ubezdźwięcznianie) to zjawisko polegające na wymawianiu głosek dźwięcznych jako ich bezdźwięcznych odpowiedników. W praktyce oznacza to, że dziecko lub dorosły zastępuje głoski takie jak: b, d, g, z, ź, ż, dz, dź, dż odpowiednikami: p, t, k, s, ś, sz, c, ć, cz. Przykładowo, słowo „baba” będzie wymawiane jako „papa”, a „dom” jako „tom”.
Rozpoznanie mowy bezdźwięcznej wymaga oceny specjalisty, najczęściej logopedy. Podczas diagnozy przeprowadza się testy artykulacyjne, podczas których pacjent wymawia wyrazy zawierające głoski dźwięczne w różnych pozycjach: na początku, w środku i na końcu wyrazu. Bezdźwięczna mowa może dotyczyć wszystkich głosek dźwięcznych lub tylko wybranych, a także występować we wszystkich lub tylko określonych pozycjach w wyrazie.
Mowa bezdźwięczna – przyczyny: co wpływa na jej występowanie?
Przyczyny mowy bezdźwięcznej są złożone i mogą wynikać z różnych czynników. Dokładna diagnoza mowy bezdźwięcznej powinna uwzględniać:
- Czynniki anatomiczne:
- Nieprawidłowa budowa narządów artykulacyjnych
- Wady zgryzu
- Skrócone wędzidełko podjęzykowe
- Przerost migdałków podniebiennych lub trzeciego migdałka
- Czynniki neurologiczne:
- Uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego
- Dysfunkcje w obrębie struktur odpowiedzialnych za mowę
- Zaburzenia słuchu fonematycznego (trudności w różnicowaniu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych)
- Czynniki słuchowe:
- Niedosłuch (nawet okresowy, np. związany z zapaleniem ucha środkowego)
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego
- Czynniki środowiskowe:
- Nieprawidłowe wzorce wymowy w otoczeniu dziecka
- Brak stymulacji językowej
- Dwujęzyczność (w niektórych przypadkach)
Przyczyny mowy bezdźwięcznej mogą być również związane z opóźnionym rozwojem mowy lub współwystępować z innymi zaburzeniami, takimi jak dyslalia (nieprawidłowa wymowa głosek) czy dyspraksja (zaburzenia planowania ruchów artykulacyjnych).
Aplikacja Medicept zawszę pod ręką!
Zadbaj o swoje leczenie w wygodny i nowoczesny sposób dzięki aplikacji Medicept.
Aplikacja umożliwia szybszy kontakt z lekarzem przez telefon lub video, ponawianie zamówień, dostęp do historii medycznej oraz faktur.

Mowa bezdźwięczna nieleczona – konsekwencje
Bezdźwięczna mowa, jeśli nie zostanie odpowiednio skorygowana, może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji. Jakie spotyka się najczęściej?
- Trudności komunikacyjne – mowa może być niezrozumiała dla otoczenia, szczególnie dla osób spoza najbliższego kręgu.
- Problemy edukacyjne – trudności w nauce czytania i pisania, błędy ortograficzne (dziecko pisze tak, jak słyszy).
- Konsekwencje psychologiczne – obniżona samoocena, wycofanie społeczne, unikanie sytuacji wymagających mówienia.
- Utrwalenie nieprawidłowych wzorców wymowy – z czasem nieprawidłowa artykulacja staje się nawykiem trudniejszym do skorygowania.
Im wcześniej rozpocznie się terapię, tym większe szanse na całkowite wyeliminowanie problemu. W przypadku wątpliwości dotyczących rozwoju mowy dziecka, warto skonsultować się z logopedą online, który przeprowadzi wstępną ocenę i zaproponuje dalsze działania.
Mowa bezdźwięczna i plan terapii – jak przebiega leczenie?
Skuteczna terapia mowy bezdźwięcznej wymaga systematycznego podejścia i współpracy specjalistów, pacjenta oraz jego rodziny. Program terapii mowy bezdźwięcznej zazwyczaj obejmuje:
- diagnozę logopedyczną – szczegółowa ocena artykulacji, słuchu fonematycznego i funkcji narządów mowy;
- ćwiczenia słuchowe – nauka rozróżniania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;
- ćwiczenia oddechowe i fonacyjne – prawidłowe gospodarowanie powietrzem i praca nad emisją głosu;
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych – usprawnianie pracy języka, warg i podniebienia miękkiego;
- ćwiczenia artykulacyjne – nauka prawidłowej wymowy poszczególnych głosek dźwięcznych;
- automatyzację – utrwalanie prawidłowej wymowy w sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie spontanicznej.
W przypadku anatomicznych przyczyn zaburzenia, jak wady zgryzu czy skrócone wędzidełko, może być konieczna interwencja ortodontyczna lub chirurgiczna przed lub w trakcie terapii logopedycznej.
Terapia mowy bezdźwięcznej wymaga regularności i cierpliwości. Czas jej trwania zależy od wielu czynników, w tym wieku pacjenta, nasilenia problemu, przyczyn zaburzenia oraz systematyczności ćwiczeń. U dzieci młodszych, gdzie wzorce artykulacyjne nie są jeszcze utrwalone, terapia często przynosi szybsze efekty. W przypadku mowy bezdźwięcznej kluczowa jest współpraca różnych specjalistów. Oprócz logopedy, w proces diagnostyczno-terapeutyczny mogą być zaangażowani:
- laryngolog – ocena słuchu i budowy narządów mowy,
- foniatra – specjalista od zaburzeń głosu,
- neurolog – w przypadku podejrzenia przyczyn neurologicznych,
- ortodonta – przy wadach zgryzu wpływających na artykulację.
Konsultację z tymi specjalistami można rozpocząć od teleporady lekarskiej, która pozwoli na wstępną ocenę problemu i skierowanie do odpowiedniego specjalisty.
Mowa bezdźwięczna – wsparcie i ćwiczenia w warunkach domowych
Choć terapia mowy bezdźwięcznej powinna być prowadzona przez specjalistę, ogromne znaczenie ma również systematyczna praca w domu. Rodzice i opiekunowie mogą wspierać proces terapeutyczny poprzez:
- regularną realizację ćwiczeń zaleconych przez logopedę – najlepiej codziennie, ale w krótkich sesjach dostosowanych do możliwości koncentracji dziecka;
- modelowanie prawidłowej wymowy – bez poprawiania dziecka, ale poprzez dostarczanie prawidłowego wzorca;
- zabawy słuchowe – różnicowanie par głosek (b-p, d-t, g-k itd.);
- tworzenie przyjaznej atmosfery – bez presji i krytyki.
Ważne jest, by ćwiczenia miały formę zabawy i były dostosowane do wieku oraz zainteresowań dziecka. Nie należy jednak podejmować terapii na własną rękę, bez konsultacji ze specjalistą. Nieprawidłowo prowadzone ćwiczenia mogą utrwalać niewłaściwe wzorce wymowy lub zniechęcić dziecko do pracy. W przypadku trudności z dostępem do regularnych wizyt u logopedy, pomocą może służyć lekarz online, który pokieruje do odpowiednich specjalistów lub zaoferuje receptę online na ewentualne zalecane leki wspomagające leczenie współistniejących problemów, takich jak zapalenie ucha środkowego czy alergie wpływające na jakość wymowy. Dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną istotna może być również możliwość uzyskania zwolnienia lekarskiego online w celu uczestniczenia w ważnych sesjach terapeutycznych.
Należy pamiętać, że wszystkie leki i suplementy powinny być stosowane wyłącznie po konsultacji ze specjalistą i zgodnie z jego zaleceniami. Samodzielne dobieranie preparatów może być nieskuteczne lub nawet szkodliwe. Mowa bezdźwięczna to zaburzenie, które przy odpowiedniej diagnozie i terapii ma bardzo dobre rokowania. Kluczem do sukcesu jest wczesna interwencja, profesjonalne wsparcie oraz cierpliwość i systematyczność w procesie terapeutycznym.
Materiały:
- Mowa bezdźwięczna – postępowanie logopedyczne – https://forumlogopedy.pl/artykul/mowa-bezdzwieczna-postepowanie-logopedyczne
- Mowa bezdźwięczna, jakie przyczyny, skutki? – https://ajnet.pl/mowa-bezdzwieczna-jakie-przyczyny-skutki_tsap.a
- Mowa bezdźwięczna – przyczyny, skutki, terapia – https://gemini.pl/poradnik/artykul/mowa-bezdzwieczna-przyczyny-skutki-terapia/